Critical humanism and spectrality. Notes starting with two texts of Aimé Césaire

Authors

  • Alejandro De Oto INCIHUSA – CONICET

Keywords:

Césaire, Humanismo, Espectralidad, Decolonial, Poscolonial / Humanism, Spectrality, Postcolonial

Abstract

The article tries to establish the settings that the critical humanism assumes in Aimé Césaire´s writing at the crossroads of the colonial difference, which is understood from a decolonial perspective, and from a notion of spectrality which derives and differs from the Derridean perspective. So then, the article remarks the fact that Césaire´s writing produces a strong challenge to the processes of colonial representation and it opens the field of political and cultural experience marked by heterogeneity.

Author Biography

  • Alejandro De Oto, INCIHUSA – CONICET
    Investigador Independiente de CONICET en el Instituto de Ciencias Sociales, Humanas y Ambientales (INCIHUSA) del Centro Científico Tecnológico Mendoza (CCT Mendoza). Fue profesor de historia de la historiografía e historia de Asia y África, con énfasis en los procesos teóricos y políticos de la poscolonialidad, en la Universidad Nacional de la Patagonia S. J. B., Argentina y dirigió la Maestría en Letras de la misma universidad. Se doctoró en el Centro de Estudios de Asia y África de El Colegio de México, ha sido Research Fellow en Brown University y participado del African Series Seminar de University of Cape Town como conferencista, entre otras actividades. Actualmente forma parte del comité evaluador del premio que integran, entre otros, Paget Henry, Walter Mignolo, Elías Bongmba, Zibilla Fischer, Brinda Metha. En el presente investiga sobre historia de las ideas a partir de los conceptos de liberación nacional, contingencia e historicidad en la obra de pensadores del Caribe y Latinoamericanos.

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Published

2016-05-30

How to Cite

Critical humanism and spectrality. Notes starting with two texts of Aimé Césaire. (2016). Estudios De Filosofía Práctica E Historia De Las Ideas, 16(1), 33-44. http://mail.qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/estudios/article/view/63