School and childhood in contexts of inequality
Reflections during the pandemic based on experiences in a kindergarten in Río Cuarto
Keywords:
Childhood at risk, Otherness(es), Neighbourhood, Education, InequalityAbstract
This article explores the articulations that can be established between understandings of childhood and education in the Jardín Norte neighbourhood, a vulnerable neighbourhood in Río Cuarto (Córdoba, Argentina). Based on an interview with the director of the kindergarten, we have elaborated the senses and meanings she attributes to this relationship. Some of the questions that guide this work are: What images are constructed about the Jardín Norte neighbourhood and its school? How are the children understood who attend the pre-school class? How is education thought in relation to children? Then, based on the information obtained and from a qualitative interpretative perspective, two dimensions are analysed: "school and its relationship to the neighbourhood" and "childhood in socio-cultural and educational contexts of poverty". It concludes with the idea that the fact of referring to other childhoods, schools, families and violations allows us to simultaneously think about the educational institution as a possible space for transformation and a territory of opportunities for children in contexts of inequalities.
References
Bambozzi, E. (2005). Escritos pedagógicos. Córdoba: Ediciones del Copista.
Bedacarratx, V. (2020). Seguimos educando… ¿Pero… cómo? Reflexiones en torno a continuidades y rupturas en la vida escolar en tiempos de pandemia. En L. Beltramino (Comp.), Aprendizajes y prácticas educativas en las actuales condiciones de época: COVID-19 (págs. 14-19). Córdoba: Universidad Nacional de Córdoba, Facultad de Filosofía y Humanidades. Disp. en https://ffyh.unc.edu.ar/editorial/wp-content/uploads/sites/5/2020/12/ APRENDIZAJES-Y-PRACTICAS-EDUCATIVAS-EN-LAS-ACTUALES-CONDICIONES-DE-EPOCA-COVID-19.pdf. (10/05/2022)
Bustelo, E. (2007). El recreo de la Infancia. Argumentos para otro comienzo. Buenos Aires: Siglo Veintiuno. Citado según Redondo (2015).
Colángeno, M. A (2013). La mirada antropológica sobre la infancia, reflexiones y perspectivas de abordaje. [Ponencia]. Seminario: La formación del docente entre el siglo XIX y siglo XXI. Disp. en http://www.bnm.me.gov.ar/giga1/documentos/EL001424.pdf (10/05/2022).
de la Barrera, S., M. P. Juárez, A. A. Vizzio, M. A., Benegas, M. N. Galetto y A. y Verhaeghe (2020). Estudios de los entramados y desencuentros entre salud y educación en comunidades en situación de pobreza. En D. J. Michelini, C. Basconzuelo, G. Pérez Zavala y N. Galetto (Eds.), Conflictos sociales y convivencia democrática (pp. 98-100). Río Cuarto: Ediciones del ICALA.
Denzin, N. y Y. Lincoln (2011). Manual de Investigación cualitativa (Tomo 1: El campo de la investigación cualitativa). Barcelona: Gedisa.
Diez, M. L., V. Hendel, M. L. Martínez y G. Novaro (2020). Desigualdad, migración y educación en tiempos de pandemia. Educar en la diversidad. Boletín del Grupo de Trabajo Educación e interculturalidad, 2 (Educación intercultural frente a la pandemia), 41-48. Disp. en https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/112490/CONICET_Digital_Nro.ecd8ac81-0231-4334-93fc-0bfe51c87d60_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y (10/05/2022).
Diker, G. (2009). ¿Qué hay de nuevo en las nuevas infancias?. Los Polvorines: Universidad Nacional de General Sarmiento.
Diker, G. (2020, 11 de septiembre). La escuela en la pandemia. UniTv. Universidad Nacional Sarmiento. Disp. en https://www.ungs.edu.ar/new/la-escuela-y-la-pandemia. (10/05/2022).
Escuelas PROA (s.f). Portal de transparencia. Secretaría de Gobierno abierto y modernización. Río Cuarto. Disp. en http://transparencia.riocuarto.gov.ar/informe-gestion/73/escuelas-proa. Gobierno de Río Cuarto (01/06/2022).
Freire, P. (1997). Pedagogía de la autonomía. México: Siglo XXI.
Freire, P. (2013). Por una pedagogía de la pregunta. Crítica a una educación basada en respuestas a las preguntas inexistentes. Buenos Aires: Siglo Veintiuno Editores.
Frigerio, G. (1992). Obstinaciones y estrategias. Fracaso escolar y sectores populares en la Argentina. Revista Propuesta Educativa, 4 (6). Citado según Redondo (2015).
Haza, J. y R. Sánchez (2020). Entrevista Patricia Redondo. Ser guardianes de las preguntas de las niñas y los niños en pandemia. Revista Primera Infancia y pandemia: Aprendizajes y desafíos, 29. Disp. en https://www.rosasensat.org/revista/numero-29-primera-infancia-y-pandemia-aprendizajes-y-desafios-1/entrevista-entrevista-patricia-redondo-ser-guardianes-de-las-preguntas-de-las-ninas-y-ninos-durante-la-pandemia/ (10/05/2022).
Krotz, E. (1994). Alteridad y pregunta antropológica. Alteridades, 4 (8), 5-11.
Melto, L. y M. Muñoz Rodríguez (2020). Diálogo de vivires y narración colectiva: lazos construidos con niñas y niños entre las vivencias del barrio y la escuela. Trenzar. Revista De Educación Popular, Pedagogía Crítica e Investigación Militante, 2 (4), 89-104. Disp. en https://revista.trenzar.cl/index.php/ trenzar/article/view/52 (10/05/2022).
Montesinos, M. P. y S. Pallma (2007 [1999]). Contextos urbanos e instituciones escolares. Los “usos” del espacio y la construcción de la diferencia. En R. Neufeld y J. A. Thisted (Comps.), De eso no se habla… los usos de la diversidad sociocultural en la escuela (pp. 57-89). Buenos Aires: Eudeba.
Neiman, G. y G. Quaranta (2006). Los estudios de caso en la investigación sociológica. En I. Vasilachis de Gialdino (Ed.), Estrategias de investigación cualitativa (pp. 213-237). Barcelona: Gedisa.
Neufeld, M. R. y J. A. Thisted (2007 [1999]). El crizol de razas hecho trizas: ciudadanía, exclusión y sufrimiento. En M. R. Neufeld y J. A. Thisted (Comps.), De eso no se habla… Los usos de la diversidad sociocultural en la escuela (pp. 23-56). Buenos Aires: Eudeba.
Neufeld, M. R., L. Santillán y L. Cerletti (2015). Escuelas, familias y tramas sociourbanas: Entrecruzamiento entre contextos de diversidad y desigualdad social. Educação e Pesquisa, 41 (Número especial), 1137-1151. Disp. en https://ri.conicet.gov.ar/bitstream/handle/11336/38431/CONICET_Digital_Nro.95892226-7dd3-4732-b73f-688ebca8b1a9_A.pdf?sequence=2&isAllowed=y (10/05/2022).
Nota. Educación: La brecha digital profundiza las desigualdades en pandemia. Diario Página 12, 17 de mayo de 2020. Disp. en https://www.pagina12.com.ar/266370-educacion-la-brecha-digital-profundiza-las-desigualdades en- (10/05/2022).
Ramonet, I. (2020, 25 de abril). Coronavirus: La pandemia y el sistema-mundo. Le Monde diplomatique en español. Disp. en https://mondiplo.com/la-pandemia-y-el-sistema-mundo (10/05/2022).
Redondo, P. (2004). Escuelas y Pobreza, entre el desasosiego y la obstinación. Buenos Aires: Editorial Paidós.
Redondo, P. (2015). Infancia(s) Latinoamericana(s). Entre lo social y lo educativo. Espacios en Blanco. Revista de Educación, 25, 153-172. Disp. en https://www.redalyc.org/pdf/3845/384541744009.pdf (10/05/2022).
Redondo, P. (2021). Infancias: modelo para armar. Las infancias como principiantes de lo imposible. Ciclo de clases magistrales [video] Disp. en https://www.youtube.com/watch?v=jhx09fVhu0o&t=600s (10/05/2022).
Santillán, L. y L. Cerletti (2011). Familias y Escuelas. Repensando la relación desde el campo de la Antropología y la Educación. Boletín de Antropología y Educación, 2 (3), 7-16. Disp. en https://www.argentina.gob.ar/ sites/default/files/familias-y-escuelas_santillan-y-cerletti.pdf (10/05/2022).
Sinisi, L. (2007 [1999]). La relación nosotros-otros en espacios escolares “multiculturales”. Estigma, estereotipo y racialización. En M. R. Neufeld y J. A. Thisted (Comps.), De eso no se habla… los usos de la diversidad sociocultural en la escuela (pp. 189-234). Buenos Aires: Eudeba.
Stake, R. (1998). La investigación con estudio de casos. Madrid: Morata.
Tamagno, L. (1988). La construcción social de la identidad étnica. Cuadernos de Antropología, Universidad de Luján. Citado según Neufeld y Thisted ( 2007).
Vasilachis de Gialdino, I. (Coord). (2006). Estrategias de Investigación cualitativa. Barcelona: Gedisa.
Vasilachis de Gialdino, I. (2003). Pobres, pobreza, identidad y representaciones sociales. Barcelona: Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Erasmus. Revista para el diálogo intercultural

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.