Constructing critical knowledge in an investigation of the relationship between education and health

Authors

  • Ana Vogliotti Universidad Nacional de Río Cuarto, Río Cuarto, Argentina

Keywords:

Inclusion, Exclusion, Education, Health, Critical knowledge

Abstract

This paper reflects on the construction of knowledge in the research project "Entanglements and misunderstandings between education and health: the tension between exclusion and inclusion in poor communities (2020-2023)", conducted under the direction of professors Sonia de la Barrera and María Paula Juárez in a neighborhood community on the outskirts of Río Cuarto, Argentina, using a qualitative, interpretive and critical methodology. The objective is to understand the meaning of social actions in relation to the dichotomy of inclusion and exclusion, starting from what is done and what is said in the context of the daily life of the actors involved, focusing on the relationship between education and health. This reflection is guided by the following question: Is critical knowledge being constructed in the context of this research? Possible answers question the intersubjective productions of the participants according to their approach to Freire's theory. The conclusion acknowledges the transitional character that this epistemological construction adopts towards a critical knowledge of the reality under study.

Author Biography

  • Ana Vogliotti, Universidad Nacional de Río Cuarto, Río Cuarto, Argentina

    Ana Vogliotti es Magíster en Epistemología y Metodología Científica (Universidad Nacional de Río Cuarto, UNRC). Diploma de Estudios Avanzados en Educación (Universidad Autónoma de Madrid, España). Profesora y Licenciada en Ciencias de la Educación. Ha sido Profesora efectiva durante 40 años en el área Socio-Pedagógica del Departamento de Ciencias de la Educación de la Facultad de Ciencias Humanas (FCH) de la UNRC, Argentina. Es Docente-Investigadora con categoría I en el Programa Nacional de Incentivos a la Investigación del Ministerio de Educación de la Nación. Se ha desempeñado en cargos de gestión educativa, entre ellos, la Secretaria Académica de la FCH y de la UNRC. Es autora de numerosas publicaciones en revistas especializadas, capítulos de libros y libros sobre formación docente, currículo y pedagogía. Últimos libros publicados: Vogliotti, A., S. Barroso y D. Wagner (2016). 45 años no es nada para tanta historia. Memorias, trayectorias y narratorias sobre la UNRC desde la diversidad de voces. Río Cuarto, Argentina: Uni Río Editora; Vogliotti, A., D. Wagner y S. Barroso (2021). 50 años de la UNRC. Huellas de historicidad en el devenir de la cultura institucional. Río Cuarto, Argentina: Uni Río Editora.

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Published

2022-08-03

How to Cite

Constructing critical knowledge in an investigation of the relationship between education and health. (2022). Erasmus. Revista Para El diálogo Intercultural, 24(2). https://mail.qellqasqa.com.ar/ojs/index.php/erasmus/article/view/590